Ett brev betyder så mycket...

Idag fick jag ett brev ifrån min brevkompis mamma. Jag har en brevvän i USA som sitter i fängelse där.
Det är lite tragiskt. Han sitter på vad som räknas mer än livstid här i Sverige (livstid i sverige är mer än 12 år) för något som är legalt i Sverige, men inte i USA. När han var yngre hade han ihop det med en yngre tjej och hon var 16år.
Det var illegalt i delstaten han bodde i så han åkte dit. Idag har han suttit av 18 år av sina "Minst 5, max 20 år" *det ser aldrig bra ut i statestiken att vara sexfånge, då har man väldigt liten chans att få komma ut tidigare på villkorlig dom* i fängelse, och av de åren har vi skrivit brev i 8år (han har hunnit byta fängelse 5 ggr som jag kommer ihåg på rak arm, och jag har bott på 3 olika adresser själv) och som sagt, jag skriver med hans mamma ibland också.



Det är så roligt att få brev. Det är så mycket mer personligt än vad ett email eller meddelande på nätet är. Ett brev kan man stänka lite parfym på, man kan skicka med roliga saker tex. små böcker, bilder och annat man kan ta på (men observera; Snäckor ses som farligt i USA och beslagtas om din brevvän sitter inne).



Jag har fortfarande kvar det allra första brevet jag fick ifrån min brevvän, och den dagen vi en gång träffas ska vi gå igenom de brev jag faktiskt sparat. I början sparade jag alla, men då det blev över 5 fulla pärmar tog det för mycket plats. (När vi skrev som mest skrev vi 3 brev per vecka med ca 20 sidor i varje brev, så det blev rätt tjockt rätt snabbt om man säger så) Så sedan gallrade jag ur nästan allt. Nu har jag bara kvar de brev som visar lite "milestones" i våran brevväxling. Som tex. det första och andra brevet (när jag skällde ut honom för att sitta inne), när jag fick mitt körkort, när han fick reda på att han hade en son han inte visste om, 11 September attacken, lite dikter jag gillade, några konstverk osv.

Min brevväns mamma har jag skrivit till lite sporadiskt till över åren, och jag har även skickat henne lite blomfröer som hon året därpå fotade när de var i blommning. Idag skrev hon igen och jag ville dubbelkolla med henne om hon var allergisk emot något för annars hade jag tänkt skicka henne lite svenskt godis, bara för skojs skull. Tidigare har hon skickat mig Hershey's kisses (chokladdroppar som är väldigt kända i USA), brevpapper och lite annat under årens lopp.  



Åren går fort förbi när man har kul.

Snart (2010) har min brevvän nått sitt "max" datum och blir (om inte tidigare) frisläppt. Då ska vi resa lite tillsammans har vi sagt (om vi har råd). Och oavsett vad så ska vi se till att träffas iaf., och jag ska visa honom lite av Sverige.

Tidigare har jag träffat en annan brevvän som jag tyvärr förlorade kontakten med, men hon var jättetrevlig att träffa!

Fatta pennan och skriv! Det kan berika ditt liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0