Moderaternas MUFs åsikter

Okej. Nu måste jag bara säga att jag stör mig på en sak. Det gäller lagen om anställnings skydd. Jag såg på tv idag att MUF (Moderata ungdomsförbundet) vill ta bort LAS (lagen om anställningsskydd) för att de anser att den hindrar ungdomar ifrån att få jobb.

Jag måste bara säga en sak: Den hindrar ju INTE ALLS ungdomar ifrån att få jobb. Den bara ser till att de som redan har ett jobb inte blir av med det om de tex. skulle bråka med chefen eller något. Den (lagen) är ju en säkerhet vi har, speciellt när vi blir äldre! Hur lätt har en 57 årig kvinna det på arbetsmarknaden idag? Anställer företaget henne eller en ung förmåga när det är dags att nyanställa?

Att arbetslösheten bland unga idag är hög är ju pga. den ekonomiska krisen, och nu när ekonomin börjar vända igen är det ju de unga som får jobben tillbaka först, inte de äldre på arbetsmarknaden! Företagare är inte dumma; de VET att unga människor jobbar hårt, mycket, oftast under dåliga villkor, låg lön och att de gör det tacksamt för de VET ju då hur gärna de vill ha ett jobb. De är desperata, och desperata människor tänker tyvärr inte så mycket på sina rättigheter.

LAS är även en lag som ser till att chefen på företaget inte kan avskeda någon trogen trotjänare som jobbat där i 50 år och inte har något annat att gå till. Om han/hon inte gjort dåligt ifrån sig ska han/hon inte kunna bli avskedad utan anledning och mista sin anställning!

LAS tycker jag är jättebra! När jag är äldre hoppas jag att den finns kvar. MUF... alltså ibland måste man tänka på NÅGON annan än sig själv, tänk framåt någon gång...

Läs mer om Lagen om anställningsskydd här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_anst%C3%A4llningsskydd

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Jag håller faktiskt helt med MUF i den frågan, har alltid varit den som åkt ut först fast jag varit den som arbetat mest, alla bitterfittor som gör livet surt för hela arbetsplatsen blir kvar och de duktiga unga och hungriga ryker, jag tycker inte att det är rätt.

2009-09-01 @ 10:19:26
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0