Vilken grym ljudbok!

När jag är på mitt monotoma jobb brukar jag lyssna lite på ljudböcker, det enda jag undviker är deckare som jag inte gillar. Hittills har jag lyssnat på:

Kungar och Drottningar
Västgöta Bengtsson
The picture of Dorian Grey
The Secret
How to argue and win every time
Världens sämsta språk
Ego Girl
The trials of Oscar Wilde
The importance of being Ernest
A woman of no importance
Anne Franks dagbok
100 ways to motivate yourself
1000år- En svensk historia
Jesus Jude, rebell eller Gud
The body you deserve

Success for dummies

Böckerna har varit i olika nivåer men The Secret som har blivit en sådan storsäljare var nog den sämsta skit jag någonsin hört. Den menade, helt allvarligt, att om man svälter är det bara för att man inte tänker på mat på ett positivt sätt. Skulle man bara göra det skulle det kvitta om det var en dålig skörd eller annat som låg bakom för tänker du bara positivt så POFF skulle mat på något magiskt sätt bara uppenbara sig framför dig. Det var helt klart en bok för stadsbor som inte riktigt vet så mycket om världen runt omkring och som tror att allt är möjligt med positivt tänkande. Och den var ju smart för när något INTE går som du vill att det ska gå så beror det bara på att då ditt undermedvetna inte var positivt nog. Vad härligt va? Då ligger allt ansvar på dig, inte på det faktum att boken kanske har fel.


Men nu över till den BRA boken jag lyssnade på. Den var nog lite gammal, men ändå väldigt tänkvärd och bra. Det var The body you deserve. I den boken gick de igenom varför man kanske inte gått ned i vikt och hur man faktiskt tänker för att sabba för sig själv, medvetet eller omedvetet. Och viktigast av allt: Hur man kan göra för att bryta det mönstret. Detta är den enda bok som fått mig att tänka på god, härlig choklad, för att sedan, några sekunder senare bli äcklad av samma choklad. Den gick även igenom vad det var som kanske gjorde att man gick upp i vikt ifrån första början och på mig stämde allt skrämmande väl, det var nästan så man fick en tår i ögat på jobbet. Dessutom visade de hur man kan lura bort all oro och osäkerhet genom att lura hjärnan och det funkade faktiskt, även fast jag gick och jobbade samtidigt som jag lyssnade och därför inte kunde koncentrera mig 100% på vad som sas, eller göra de övningar som man skulle testade jag att mentalt göra det, och DET FUNKAR! Ska helt klart behålla den boken och faktiskt göra det som står till punkt och pricka mer eller mindre och testa det, jag vet att redan nu så känns det bättre.

En viktig övning de hade var:
Om du tänker dig in i hur du lever idag, med handen på hjärtat: Hur ser det ut? Hur lever du? Tar du hand om dig själv eller sitter du mest hemma fast du vet att du borde motionera? Vad stoppar du i dig? Stoppar du i dig saker du vet är bra för dig och nyttiga eller är det mest skräpmat? Det du gör idag gör du antagligen för att det inte ger dig några större konsekvenser, inte direkt i alla fall. Men den där chokladbiten eller den där maten ger ju dig belöning, eller får dig att känna dig bra DIREKT. Det kvittar att du får skuldkänslor efteråt då kan du ju alltid tröstäta lite till...
Men tänk dig nu helt ärligt in i vad som händer med din kropp om 10 år om du fortsätter som idag. Börjar lederna göra ont? Har din mullighet övergått i fetma? Har du svårt för att sitta i vissa stolar? Ser du inte dina fötter mer? Fortsätt nu att tänka: Du fortsätter ändå på din bana, du ändrar ingenting och nu har det gått 20 år, finns du fortfarande i livet? Har du fått hjärtproblem? Hur ser du ut? Hur ser din kropp ut? Din hy? Ditt ansikte? Dina lår? Finns din partner med dig eller är du ensam för att han/hon inte kände sig attraherad av dig längre? Lär du dina barn äta lika dåligt som dig själv? Hur är ditt självförtroende? Är du stolt över dig själv eller mest äcklad?
Öka nu beteendet ytterligare: Hur ser du ut om 30 år om det hela eskalerar? Kan du ens jobba längre eller har du för mycket kroppsliga problem för att göra det? Sitter du och undrar vart ditt liv tog vägen?

Varje dag är en ny dag som du kan göra något gott av. Du behöver inte göra rätt hela tiden, det kommer komma fallgropar och några av dem kommer du trilla i, men gör du rätt 70, 80, 90% av tiden gör du helt klart mer rätt än vad du gör idag. Låt varje dag vara en dag du kan vara stolt över och lev passionerat!

Själv tyckte jag sådana här övningar öppnade ögonen på en lite. Man ser helst ju inte längre än vad näsan når i vanliga fall, men jag kände att jag ska göra något med mitt liv nu. Det finns inga undanflykter. Vänta inte tills imorgon, vänta inte tills nästa år. NU och IDAG är när förändringen kan börja ske och allt börjar med DIG.


P.S. För er som gillar religion eller bra böcker i allmänhet också var Jesus jude, rebell eller Gud UNDERBAR och väldigt faktafylld. Riktigt bra bok på alla sätt och vis och bra uppläst av författaren. D.S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0