Lost in Austen!

Ikväll gott folk, på STV2 kl 19,00 SKA NI sitta bänkade vid tv:n oavsett vad ni sysslar med. Varför? För att SVT varit smarta nog att köpa den roligaste miniserien BBC gjort i år, Lost in Austen heter den. Dessutom slipper ni ju reklamen på SVT så det blir en ren stunds njutning! Serien handlar om hur en kvinna idag som är helt galen i Stolthet och fördom hamnar mitt i berättelsen. Man behöver inte ens ha sett Stolthet och fördom för att älska denna miniserie, man får sig helt klart ett mycket gott skratt ändå. Den innehåller även världens mest oromantiska frieri. För att se lite av början (resten får ni se ikväll) kolla här:
 

För övrigt har dagen börjat långsamt, jag ska precis ta mig lite gröt och sedan hade jag och min sambo tänkt gå och simma samt träna lite men han somnade först vid klockan sex i morse så vi får se vad det blir av dagen. Jag gör nog ytterligare ett inlägg senare idag och låter er få veta vad som har hänt.

Igår kväll tänkte jag på det där med att lära mig nya saker. Bli mer vis eller kunna mer. Jag har alltid velat lära mig franska men det tar ju lite tid, men kanske ska jag ta itu med det i år. Vore underbart att kunna det vackra språket. Eller Italienska. De låter båda så vackert! Och det är så klassiska språk. Tänk att kunna förstå varenda opera! Bara en sådan sak vore häftigt.
 
Nåja, det jag kom fram till i mitt tänkande igår var att jag ville läsa mer klassiska böcker. Jag gillar att läsa men tar mig sällan tiden att göra det, men det ska det bli ändring på nu! Så jag tänkte "Vilken bok hör man mest talas om som jag inte har läst?" och svaret blev helt klart "Moby Dick!" De pratar ju om Moby Dick i filmer och vardagligt tal hela tiden tycker jag och jag har inte läst denna bok, tyvärr lyckades jag klicka på när jag köpte den så jag lyckades få en e-bok men det går ju att läsa den också. Det vore kul att ha gjort det innan man dör, så jag beställde den på Adlibris. Dessutom är ju Dickens bra, så jag valde hans "Tale of two cities" och "Great expectations". Och när jag ändå beställde kände jag att jag ville veta mer om den makalösa kvinnan Helen Keller som var blind och döv men ändå "sa" så kloka saker och skrev böcker. Jag älskar citat av henne så jag beställde boken "The story of my life" för att få reda på mer om henne. Dessutom älskar jag Jane Eyre av Charlotte Brontë. Det är en av mina favoritböcker så jag beställde hennes andra böcker och några av hennes systrars. Böckerna i totalt blev alltså:

Charles Dickens Tale of two cities
Charles Dickens Great expectations
Charlotte Brontë Vilette
Charlotte Brontë Professor
Anne Brontë Agnes Grey
Anne Brontë Tenant of Wildfell hall
Helen Keller The story of my life
Herman Merville Moby Dick eller Valen *E-bok*

Jag ser fram emot att få läsa dem. Dessutom blev det inte så dyrt då böckerna var i billigaste pocketversionen. De kostade i snitt 40kr/st. Det är en femma mer än en månadstidning. Det kan man gott unna sig själv ibland. Då har jag att höra ett tag också. =)

The Tenant of Wildfell hall har jag sett filmen av. Den var jättebra! Också av BBC, de gör faktiskt väldigt fina grejer ibland.
Att Toby Stephens är både bra skådespelare och en ögonfröjd skadar ju inte heller.


Men för att avsluta detta inlägg: SITT BÄNKADE VID SVT2 KLOCKAN 19,00! LOST IN AUSTEN, missa det INTE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0