Hoppets stjärna!

Tidigare i år packade jag ett matpaket till Hoppets stjärna. De brukar varje år runt jul ta emot matpaket som de vidarebefodrar till behövande i Lettland, Vitryssland och Rumänien bland annat.

Jag tycker det är en mycket fin och mysig jultradition att ha och jag har tidigare år fått brev ifrån mottagarna av just "mitt" paket och det är alltid lika roligt att höra att det kommit fram och kommit till användning. I år väntar jag fortfarande på svar på mina paket. I år skickade jag två stycken, ett till en pensionär och ett till en barnfamilj, och än så länge har jag inte hört något, men jag har SETT ett av mina två paket på bild. Det står tom. om mannen jag lämnade in paketen hos och som jag vet körde ned dem till Rumänien, men det känns ändå häftigt att se "sitt" paket på bild! Att veta att det kom fram okej och allt det där.

Jag ringade in paketet på en bild som ni kan se nedan, och för att ni ska veta vad jag packade är här en lista på vad någon fick extra till jul:
Mjöl, havregryn, mannagryn, socker, spaghetti, skruvar, snäckor, nudlar i olika smaker, ris, potatismos, majs, ananas, champinjoner, sardiner, tonfisk, burkskinka, korv, fruktcoctail, kanel, salt, peppar, kryddpåsar, vanilinsocker, höns, kött samt grönsaksbuljong, cornflakes, matolja, kaffe, te, russin, kex, ölkorv, godis, klubbor, skinkost, ljus, tändstickor, tandborstar, tandkräm, schampoo, balsam, tvål, kökssvampar, handduk, rakhyvlar, kortlek, mössa, slips, julduk, ritblock, kritor, chokladkex, deodorant och en dörrmatta lade jag överst för att skydda innehållet lite ifrån eventuell väta. I pensionärspaketet lade jag även i raggsockar.

Här är mitt paket i Rumänien, innan det delas ut:


En bild på familjepaketet jag skickade iväg:


Här är länken där det står om mannen jag lämnade in paketet hos bland annat.
http://www.hoppetsstjarna.se/portal/page?_pageid=153,1182890&_dad=portal&_schema=PORTAL

Tidigare år har jag bland annat fått ett brev av en bibliotekarie som hade tre tonårssoner som var väldigt tacksam över all mat hon fick för hon sa att det alltid behövdes i ett hus med växande pojkar. Och även ett svar ifrån en mormor som var vårdnadshavare till sina tre barnbarn då hennes dotter hade ett "dåligt leverne". Alla i hennes släkt hade annars dött ifrån henne och hon hade bara en liten pension att leva på så hon var mycket tacksam och förvånad över att få mitt paket som hjälp under julen.

Jag hoppas du är med nästa år själv och packar ett paket till någon också! Det är jättekul och extra kul är det ju om man får svar också.

Jag måste säga att jag älskar att syssla med välgörenhet, att på olika sätt göra små förändringar av godhet här och var i världen får mig att känna att det inte är hopplöst när man ser alla krig, all orättvisa och all kriminalitet som media visar. Det är ju tyvärr blod, dramatik och chock-rubriker som säljer, inte goda nyheter. Och den tragiska sanningen är ju att vi lever i en värld där en del kämpar för mat för dagen medans andra har problem med att välja färg på sin Kitchen-aid för 4495kr. Jag anser inte att jag är mer värd än någon annan bara för att jag hade turen att födas i ett västerländskt land med tak över huvudet, skaplig välfärd, ett bra socialt nätverk osv. Jag bara tackar min lyckliga stjärna för det och hoppas att jag genom det kan hjälpa andra med mitt liv.






Hur rik är du? Gå till den här sidan för att få reda på det:


Och våga öppna ögonen för att ditt liv inte är så jäkligt som du vill få det till. Oavsett vad du varit med om.

Kommentarer
Postat av: Lindzon

Jag gillar att du faktiskt har gjort något konkret och inte är som många andra som bara pratar om att göra saker!

2009-01-04 @ 20:01:50
URL: http://lindzon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej:) Har lagt upp receptet på vv pizzan på min blogg nu! God fortsättning på det nya året. Kram J

2009-01-04 @ 22:41:52
URL: http://jennyn.blogg.se/
Postat av: Emma Gynning

Vad fint gjort av dig!

2009-01-05 @ 10:15:25
URL: http://frokengynning.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Hej, tack för din kommentar hos mig, jag har lagt till dig i listan för Rivstart 2009. Hojta till om det är nåt jag missuppfattat. Första resultatet meddelas till mig senast söndag den 11/1.

Kram och pepp

2009-01-06 @ 14:37:52
URL: http://www.mia-caramia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0