Straffen i Sverige och vad jag ska göra idag.

Häromdagen hörde jag på radion att en man blev försatt på fri fot. En man som dödat sin sambo. Han tog ett verktyg, slog henne i huvudet och satte sig sedan och eventuellt tog stryptag på henne så att hon dog. (Vilken härlig sambo, va?) Sedan släpptes han ifrån häktet eftersom det inte fanns "någon risk att han skulle förstöra bevisningen".
Nej hans sambo är ju redan död och han har erkänt att det var han som gjorde det, men vill vi verkligen ha brottslingar, i detta fallet en mördare ute i det fria?
De bodde i en liten stad, så hur tror ni att det skulle kännas om tjejens föräldrar ser mannen som dödade deras dotter på Ica???
Jag tycker det är helt sjukt. Har man begått ett grovt brott ska man inte få vara ute på gatorna, speciellt inte om det är ett så grovt brott som dråp eller mord i detta fallet, tycker inte detta har några förmildrande omständigheter av vad jag har hört.

Samma sak gäller mannen som åkte fast för pedofili och som satt på rättspsyk men som under en permission var på nya barn. "Vi blev lurade" sa personalen, men vad hjälper det barnet/barnen han varit på igen eller deras familjer???

Jag tycker Sverige borde göra som Norge när det gäller sexbrottslingar, dvs. att när det är återfallsbrottslingar så ska de få erbjudandet om kemisk kastrering mot reducerad strafftid. Jag vet inte varför vi inte har det i Sverige, anses kanske inhumant, men samtidigt har Sverige tidigare steriliserat mongolida och andra utan problem och dessa var inte ens förbrytare på något sätt, de bara föddes fel.

Samtidigt tycker jag att när man suttit av sin tid på rättspsyk och därmed är klassad som "frisk" ska man få sitta av resten av sitt straff i fängelse. Man ska inte bli frisläppt, brottet har ju ändå skett och straffet bör ju kvarstå och inte bli förmildrande för att du kanske pga. knark eller annat inte "var dig själv" när du gjorde det?

Nåja, ville bara ventilera hur jag känner det lite.

Idag ska jag på min pappas 65års dag och fira honom lite. Har inte riktigt köpt en present ännu, men ska gå till Cervera tror jag och hitta något fint, fast innan dess ska jag...

RÖSTA IDAG TILL EUROPAPARLAMENTSVALET!!!

Vill ni veta vad jag tänker rösta på och bland annat varför se tidigare inlägg.

Kommentarer
Postat av: SOMMARUNGARNA!!

SV: Jag läser Molly moon på engelska just nu, vad brukar du läsa då? :D

KRAMAR!

2009-06-07 @ 13:50:57
URL: http://sommarungarna.blogg.se/
Postat av: Pulver

Ja straffsatserna i svea rike är så dumma och fjolliga att man inte vet varken ut eller in.

2009-06-07 @ 15:01:09
URL: http://viktminskning.blogsome.com
Postat av: Sassa

Hejsan!

Tack för kommentaren, jo visst allt är svårt men detta beslut jag har gjort är mycket svårare än något annat jag har gjort hittills, denna person står mig väldigt nära och vi har enbart varit vänner.



Hoppas du hittade något fin till din pappa.

// Sassa

2009-06-07 @ 21:18:05
URL: http://myworldisforme.bloggagratis.se
Postat av: ävelicious

jodå!

Hoppas du haft en bra helg :)

2009-06-08 @ 00:25:04
URL: http://evehedberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0